SJPHKI Suomen sinivalkoisten värien puolesta

F1 -tallien valta-asetelmat muuttumassa

 

Tänään ajettiin kauden 2015  kolmastoista  F1 osakilpailu Singaporessa.  Kilpailu päättyi Ferrarin  Sebastian Vettelin voittoon ja saman tallin Kimi Räikkösen kolmanteen sijaan. Italian lehdissä ei otsikot tahdo mahtua samaan lehteen. Päivän kilpailussa nähtiin dramatiikkaa ja Vettel joutui hihkumaan varikolle, että radalla hoipertlee joku katsoja.

MM-sarjan kaksoisjohdossa jatkavat edelleen Mercedes – tallin Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Mercedes –tallilla on valmistajien sarjassa  edelleen myös tukeva selvä johto. Sebastian Vettel omaa vielä mahdollisuudet jopa kauden maailmanmestariksi, koska osakilpailuja  on jäljellä vielä kuusi.

Onko Mercedes –tallin valtakausi valmistajien mestaruuden osalta jäämässä kahteen peräkkäisen kauteen,   viime ja tähän kauteen. Tässähän oli ennen viime vuotta neljä kautta peräkkäin vv. 2010-2013, jolloin Red Bull Renault –talli hallitsi mennen tullen valmistajien MM-mestaruutta.  BBC:n mukaan Volkswagen olisi ostamassa Red Bull –tallin.  Mitä merkkiä Volkswagen-konserni käyttäisi F1-sarjassa,  ei vielä tiedetä.  BBC:n mukaan Audi-merkki on vahva ehdokas F1-talliin. Tämä kausi ja viime kausikin on  mennyt tallilla enemmän tai vähemmän pieleen teknisten ym. vaikeuksien johdosta. 

Ensi kaudesta on liian aikaista vielä sanoa mitään, mutta jotenkin tuntuu   Ferrari  -tallin  otteet vaikuttavan nousujohteiselta myös ensi kautta silmällä pitäen.  Sebastian Vettel on jo Ferrarin tulokaskaudellaan osoittanut olevansa kuljettajien  kovinta aatelia ja valmis tavoittelemaan ensi kaudella jo viidettä mestaruuttaan kausien 2010-2103 jatkoksi.

Mitä tekee jatkossa sitten   Kimi Räikkönen on sekin meille suomalaisille mielenkiintoista seurattavaa. Vaikka Mika Häkkinen on kaksinkertainen maailmanmestari, Kimi Räikkösellä (79) on palkintosijapaikkoja jo paljon enemmän kuin Häkkisellä (51). Se on varmaa, että ensi kaudella Kimi Räikkösen lisäksi toinen suomalainen Valtteri Bottas ajaa F1 –sarjassa. Ensi kauden kuljettajavalinnat  ovat vielä monessa tallissa auki.

 

List of Formula One World Drivers' Champions

 

List of Formula One World Constructors' Champions

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Onneksi Kimi sai nyt lohdutusta kausi on mennyt kaikenlaisten murheiden keralla, jos ei muuta niin auto sammuu lähtöruutuunsa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Räikkösen olemus vaikutti tyytyväiseltä ja hän taitaa nauttia muutoinkin nyt
F1 mukanaolosta. Eikä vähiten siitä syystä, että "Iceman" on F1 fanien keskuudessa paljon suositumpi kuljettaja kuin esim. Hamilton ym. Brittilehdistölle siinä on ihmetyksen aihetta. Ja Räikkösen ennestään paksu tilipussi karttuu kokojan lisää.

http://www.telegraph.co.uk/sport/motorsport/formul...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Eilinen formulaajo jäi näkemättä, kun oli muuta. Tulokset kuulin enkä siksi viitsinyt iltamyöhällä enää katsoa. Jotenkin jännityksen tunne oli tulostan myötä mennyt. Aika-ajot sentään tuli katsottua.

Jääkö Kimi kakkoskuskiksi ensi vuonnakin? Olisiko hän onnekkaampi jatkossa? Ferrari vaikuttaa varsin hyvälle nyt, mutta muitakin kehittyviä talleja on jo näkyvissä, joten jännitystä riittää.

Mukavaa, että on kaksi suomalaista mukana tulevalla kaudellakin. Jokin nuori uusi nimikin on jossakin uutisessa vilahdellut mahdollisena formulakuskina, mutta milloin nousee formuloihin?

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Periaatteessa Vettelillä on mahdollisuudet jopa maailmanmestaruuteen, jos MB-tallin epävarmat otteet toistuu vaikka ensi viikonvaihteessa.

Kimi Räikkönen on Suomelle tärkeä pr-henkilö sanottakoon mitä tahansa.
Jos Bottas vielä on samaan aikaan kärkipäässä, ei kovin monen maan lippuja
siellä yhtäaikaa tulosluettelossa montaa näy.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Olispaskin hyvä, jos Ferrari olisi loppukauden kilpailukykyinen Mesen kanssa. Tulisi jännitystä vihdoin. Tässä on pitkään lähinnä vaan odoteltu, että milloin Hamilton varmistaa mestaruuden. Mutta nyt, Vettel on jo ihan Rosbergin kannassa.

Kimistä puolestaan voisi tehdä Suomen kuninkaan, tai jonkun ministerin ainakin. Hän on Vettel-suhteineen hyvä esimerkki tälle vihapuheiselle kansalle. Ikinä ei ole varmaan yhden tallin kuskit olleet niin sopuisia keskenään kuin nämä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kyllähän viime kaudella Fernando Alonso enemmän tai vähemmän teki jopa haittaa Kimi Räikkösen ajolle Ferrari -tallissa. Ylipalkattu Alonso on nyt vasta 15:sta pisteissä uudessa tallissaan
https://www.formula1.com/content/fom-website/en/ch...

Ei syyttä Sebastian Vettel kehu Räikköstä, kun viime vuodelta muistaa myös Vettelin ja Daniel Ricciardon keskinäisen toimeentulon Red Bull tallissa.

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

Leo Kinnusen ajoista Keimolasta lähtien olen seurannut analyyttisesti moottori-urheilua ja sen syys-seuraus suhteita. Kimin kavioura on todella niin syvällisesti mielenkiintoinen, etten lähde sitä pöyhimään kuin hieman Ferrarille toisen kotiutumisen verran.

Kimin 2/2 Ferrarille paluun jälkeen Alonso oli Briatoren ja aivopestyn median voimakkaalla myötävaikutuksella hankkinut Montzemololta tallin ykköskuskin statuksen. Auton 'kehittäminen' tapahtui yksinomaan Alonson sanelemana. Kimiä ei todellakaan kuunneltu kuten Lotuksella.

Alonson hyvyys kun on se, että hän kykenee ajamaan vaikka kylpyammeella uskomattomia suorituksia, muttei osaa kehittää autoa pätkääkään paremmaksi. Kimin toiveet heitettiin roskikseen koko tyyppien yhteisen vuoden aikana.

Kimi sitä vastoin on virtuoosi auton kokonais-toimivuuden kehittäjänä, Lotus-aika osoitti sen. Kimi kehitti Lotuksen pärekorista voittaja auton. Talli ja tekniikka osasivat kuunneella Kimin toiveita.

Jopa Grosjean'kin alkoi toisen Kimi-vuoden lopulla kuvittelemaan olevansa huippukuski, kun oli oppinut grash kantapään kautta miten kimin voittaja autolla ajetaan, ja toki näin oli. Kuvittelut olevansa Kimiä parempi, oli ranskalaista rapsodiaa.

Kun Mattiacci sai toimeksiantonsa mukaan Niin Alonson kuin Montvemolon sanottua irti Ferrarilta, saattoi terve Kimihenkinen kehittämine alkaa.
Ja se todella alkoi. Kimin kehitys pohjusti uuden suoritustason jota Vettel pääsi hyödyntään alusta lähtien.

Ferrarin radikaali alku-suorituskyky ei ole Vettelin ansiota, vaan astuminen Kimin rautaisen kehittämistyön pöytään. Ja nämän ystävykset titävät sen molemmat. Kimi voittaa vielä kisoja, jos perhesuhteiltaan niin haluaa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Aika näyttää lopettaako Kimi vielä ensi kauden jälkeen F1:ssä. Jos Ferrari nousee vielä nykyisestään, kuten näyttää, Räikkösen jatkopesti tallissa ensi kaudenkin jälkeenkin lienee mahdollista.

Mutta olipa Ferrarin suorituskyvyn kehittäminen kenen ansiota tahansa, osaa tämä Vettel autoa ajaa. Ei neljää maailmanmestaruutta toisessa tallissa ja tämän kauden menestystä Ferrari -tallissa ihan tumpelo kuljettaja tee.

Lotuksen nousu kaudella 2012 melkein tyhjästä, silloin kun Räikkönen tuli talliin, menee kyllä Räikkösen koko uran yhdeksi kohokohdaksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/2012_Formula_One_sea...

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset