*

SJPHKI Suomen sinivalkoisten värien puolesta

F1 kauden avaus sekavissa tunnelmissa ja Sotshin rata rakentamatta

Formuloiden kuninkuusluokan F1 kausi alkaa  ensi viikonvaihteessa perinteiseen tapaan Australiassa  ja päättyy marraskuussa Abu Dhabissa. Monen huomiota ja ihmetystä herättää, että uutena paikkakuntana kalenteriin on ilmestynyt  tuore talviolympiakaupunki Sotshi. Tämä on uutta talviolympiakisojen historiassa. Rata ei ole vielä ole edes valmis.

Viime vuosina F1 ratoja on rakennettu harvakseen. Kaikkien mahtipontisen rata lienee rakennettu Abu Dhabiin, jonka uudella radalla kilpailtiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Sotshin kaupunkirata (Sochi International Street Circuit) tullaan rakentamaan talviolympiakylän keskelle. Myös F1 kalenteriin vuonna 2011  mukaan tullut Intian F1 rata on mahtipontinen. Vuonna 2004  mukaan tullut Kiinan Shangain F1 - rata oli  valmistuessaan siihen saakka kallein F1 rata.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei voida enää  pitkään välttyä maailmanpolitiikan  laineiden kovemmalta heilutukselta  myös F1 kilpailujen ympärillä.  FI oikeudet omistavan Bernie Ecclestonen vakuuttelut eivät pitkään tai eivät ole pitkään tuntuneet uskottavilta.   Myös kisojen turvallisuusjärjestelyt kasvavat vuosi vuodelta yhä vain suuremmiksi. Urheilun lisäksi maailman politiikan aktiivisena seuraajana asia vaatisi laajemman taustoituksen, mutta keskitetyn enemmän F1 urheilulliseen puoleen, kuten aikaisempinakin vuosina.

Viime päivinä ja viikkoina on ollut jos jonkunlaista arviointia alkavasta  F1 kaudesta. Tälle kaudelle  tuli paljon  sääntömuutoksia  autoihin.  V8  2,4-litrainen   moottori vaihtuu  1,6-litraiseen V6 –moottoriin ja paljon muitakin teknisiä muutoksia tuli. Mitä nämä tekniset muutokset vaikuttavat tallien välisiin voimasuhteisiin, jää nähtäväksi. Myös miten  tekniset muutokset vaikuttavat tapahtumiin itse kilparadalla ja ajajien turvallisuuteen sekä muutoinkin autojen hallintaan, on enemmän tai vähemmän jäämässä nk. nähtäväksi. Onpa julkituotu ennustus, ettei yksikään auto Melbournen avauskisassa pääsisi maaliin saakka  lainkaan.

Samansuuntaisia etukäteisarvioita ja johtopäätöksiä  testijaoista on kuitenkin esitetty siitä, että Mercedes –talli tuli kaikkein parhaiten valmistautuneena  testiajoihin.  Myös Williams  ja Ferrari –tallien testiajot menivät asiantuntijoiden mukaan tallien kärkipäässä. Sen sijaan Red Bull –tallilla oli melko paljon vaikeuksia testiajoissa ja kaikilla  muillakin  Renaultin moottoria käyttävillä talleilla. On suoranainen ihme, jos Red Bullin valtakausi vielä jatkuu tälläkin kaudella. Uusia autoja ja talleja nähtäneen melkoisella varmuudella lähtöruutujen kärkipaikoilla viime kausiin verrattuna.  Tälläistä epävarmuutta, mikä lähes kaikilla talleilla on kauden avaukseen, ei ole koettu pitkään aikaan.

Joko tällä kaudella pitkästä aikaa nähdään kaksi suomalaista (Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas) palkintojen jaossa yhtä aikaa. Mahdollisuudet siihen ovat selvästi paremmat kuin viime kaudella.

Jännittäviä hetkiä kauden F1 kilpailuja seuratessa !

 

Kaudelle 2014 tallien valitsemat kuljettajat

Kaudelle 2014  tulleet sääntömuutokset 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Jännityksellä odotan tulevia formula-ajoja. Muutama päivä enää ja näemme ja kuulemme jo hiukan lisää.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Toivottavasti vältytään kolareilta ja pahoilta ulosajoilta. On vähän tunne, että
uusitulla tekniikalla varustettu auto voi lähteä lapasesta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Valtteri Bottas vaikutti uuteen autoon tyytyväiselle. Olen samaa miltä kanssasi. Autojen turvallisuus olisi nostettava kärkeen,

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Taidetaan joutua aika-ajossa katsomaan läpi sormien tätä 107 sääntöä.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/112881

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset