SJPHKI Suomen sinivalkoisten värien puolesta

Formuloiden (F1) mestaruus-ja mitalitaistelu jäi viimeiseen osakilpailuun

  • Formuloiden (F1)  mestaruus-ja mitalitaistelu jäi viimeiseen osakilpailuun

 

Eilen käytiin USA:n Austinissa kauden toiseksi viimeinen osakilpailu, joka päättyi Englannin Lewis Hamiltonin voittoon. Puolustava maailmanmestari  Sebastian Vettel ajoi toiseksi ja maailmanmestaruudesta Vettelin kanssa kamppaileva Espanjan Fernando Alonso kolmanneksi. Vettel ja Alonso ratkaisevat maailmanmestaruuden kauden viimeisessä osakilpailussa Brasilian  Sao Paolossa ensi sunnuntaina.

Suomen Kimi Räikkönen sijoittui eilisessä kilpailussa kuudenneksi, mutta säilytti kuitenkin MM-pisteissä kolmannen tilansa. Räikkönen joutuu kuitenkin käymään kovan kilpailun pronssitilastaan Lewis Hamiltonin kanssa. Ero pisteissä Räikkösen ja Hamiltonin välillä on 16.

Jos Vettel ja  Alonso päätyvät tasapisteisiin, Vettel on maailmanmestari. Vastaavasti jos Hamilton ja Räikkönen päätyvät tasapisteisiin, Hamilton vie MM-pronssin. Asian ratkaisee voittojen määrä, joka selviää tästä kauden sijoitustaulukosta. En käy tässä spekuloimaan, miten kunkin em. kuljettajien pitää sijoittua kilpailijaansa nähden viimeisessä osakilpailussa saavuttaakseen maailmanmestaruuden tai MM-pronssitilan. Se nähdään Sao Paolosssa ensi sunnuntaina.

Lotus –talli ja Kimi Räikkönen ovat kuitenkin kuluneella kaudella ylittäneet selvästi ennakko-odotukset, mitä kauden alussa odotettiin. Kimi Räikkönen on harvoja kauden kuljettajia, joka on joka kilpailussa ajanut kilpailussa loppuun. Räikkösestä tuli eilen muuten eniten kisakilometrejä yhden F1-kauden aikana ajanut kuljettaja. Räikkönen on ennen viimeistä osakilpailua saavuttanut 7 palkintosijaa, joista yksi on voitto viikontakaisessa Abu Dhabin osakilpailussa.

Kimi Räikkösen jatkosopimus Lotus –tallin kanssa on selvä. Mutta, miten käy sitten muitten suomalaisten osalta.  Valtteri Bottaksen osalta tilanne näyttää –ainakin tässä vaiheessa- lupaavalta saada sopimus Williams -tallin  kanssa.  Joka tapauksessa Bottas jatkaa sitten testikuljettana. Mutta nk. luotettavan hevosmiesten F1 - uutistoimiston mukaan Bottas saa sopimuksen varsinaisena kuljettajana.

 Sen sijaan Heikki Kovalaisen osalta jatkotilanne näyttää hankalalta. Kovalaisen Caterham -talli kuljettajineen on ollut kaikissa osakilpailussa jälkipäässä niin aika-ajoissa kuin itse varsinaisissa osakilpailussa . Tallin pistesarake on pelkkää nollariviä. Kovalaisen jatkosopimuksen voi enää pelastaa -jos edes enää sekään, jos hän ajaa pisteille ensi sunnuntaina. Se tuntuu enemmän kuin epätodennäköiseltä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

En katsonut eilistä kilpailua, koska luovuin joku aika sitten maksukanavista.

Tulosten ja juttujenkin perusteella vaikutti siltä että Räikkösen tallikaveri oli jälleen nopeampi kuin Kimi, jota on ollut koko kauden ajan.

Häntä vaivaa nuoruus ja kokemattomuus, ja on Jari-Matti Latvalan tavoin aivan liian virheherkkä.

Eiköhän Grosjeanin autopuhelimeen soitettu puhelu, missä järjestyksessä maaliin tullaan tallin autojen osalta.

Olen vakuuttunut, että Lotustalli tiedostaa hyvin Roman Grosjeanin nopeuden, ja ensi kausi alkaa tallissa taas vapaalla kilpailulla.

Jos nöösipoika Grosjean saa nopeutensa pidettyä, ja virheet minimoitua, tulee Räikkösestä välittömästi kakkoskuski.

Moottoriurheilua, kuten talvisotaakin pitää katsoa objektiivisin silmin, ei vain sinivalkoisin silmin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Pelkkä nopeus ei ratkaise, pitää olla myös taitoa käsitellä ajokkiaan. Ja siinä Räikkönen on tallikaveriaan paljon edellä. Virheherkkyyttä on myös kokeneilla kuljettajilla, ei yksin nuoremmilla kuljettajilla.

Se objektiivisuudesta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Herra Tyry ei pysty kuin selittelemään mielipidettään, josta ei aio luopua, vaikka todellisuus kertoo meille muuta. Nopein on muka hitaamman jälkeen ansioluettelossa?

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Kun puhutaan moottoriurheilijoiden nopeudesta, ei tarkoiteta ensimmäisenä maaliin tulijoita, eikä mestareita.

Jari-Matti Latvalalla on nopean kuljettajan maine, mutta voittoihin, ja varsinkin mestaruuteen on matkaa.

Ettette te "amatöörit" käsitä väärin, niin Latvala on suosikkini ralliautoilijoista.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #7

Mitä hyötyä on nopeudesta, jota ei osaa hyödyntää?

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Totta puhut. Monen tallipaikka on ostettu rahalla. Siihen kaatunee Heikki Kovalaisen tallipaikka, kun hän ei tuo maksavia sponsoreita mukanaan. Venäläinen
Vitaly Petrov sai tallipaikan rahalla. Toinen paikka on täyttämättä, mutta Kovalaisen mahdollisuudet saada jatkopesti eivät ole kovin suuret.

P.s. Viimeisessä osakilpailussa myös MM-soppaa -Vettel vs Alonso -keittävät myös Räikkönen ja Hamilton

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

Kaikki mitä haluat alkajaisiksi tietää F1'stä, aloita maikkarin sivuilta:
http://www.mtv3.fi/f1/
Jos jokin vielä jäi kaivelemaan, pengo sivuja lisää tai hyppää ulkolaisille 'saiteille'.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Hyvät ovat MTV3:n sivutkin. Käytin tuossa linkkeinä pääosiltaan FIA:n (Fédération Internationale de l'Automobile) tulossivuja.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Täysin tarpeetonta puhua nopeudesta ainoana kuljettajien paremmuutta määrittelevänä suureena. Pitää osata ajaa kilpaa, ja siinä nopeus on tottakai tärkeä elementti. Mutta jos kuljettajalla on puutteita esim kolmiulotteisuuden hahmottamisessa, hänestä ei koskaan tule mestaria. Kaikesta päätellen Räikkönen on koko sirkuksen paras juuri hahmottamisessa, Grosjean tuskin.

Käyttäjän JanTuominen kuva
Jan Tuominen

Kaksi pointtia tuli äkkiseltään mieleen kirjoituksestasi. Ensinnäkin Räikkönen on ainoa, joka on tällä kaudella ajanut kaikki kisat lähdöstä maaliin, eli on luotettava kuljettaja siinä mielessä. Ja yhtä kertaa lukuunottamatta pisteille. Tallikaverin nopeuteen en edes viitsi lähteä kommentoimaan, saati Räikkösen laskemisesta kakkoskuljettajaksi :D

Toinen pointti on se, että siinä missä ralli ja formulat on nopeuslaji, on ne myöskin kestävyyslajeja. Ennenkaikkea kummassakin lajissa pisteet ja nopeus jaetaan maalissa. Kannattaa ehkä seurata tarkemmin, ja miettiä lajien syvimpiäkin olemuksia, ennenkuin laittaa olettamuksensa muiden luettavaksi.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Aivan. Kipailun voittaa se, joka ylittää ensimmäisenä maaliviivan kilpailuun kuuluvien kierrosten jälkeen tai kuka johtaa kilpailua siinä vaiheessa, kun kilpailun sääntöjen mukainen enimmäiskestoaika tulee vastaan ja kilpailu päätetään.

Moninaisia tilastoja tehdään kilpailun kestäessä.

http://www.formula1.com/results/season/2012/882/71...

http://www.formula1.com/results/season/2012/882/71...

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Ihan vaan että täh?

Eikö mitalitaistelut alkaneen jo ENSIMMÄISESTÄ kisasta alkaen?

Jos mitalitaistelut jäivät mukamas viimeiseen kilpailuun, niin sitten kai porukka on ajellut aikaisemmissa kilpailuissa ihan huviseen.

Mahtaisivatko sponsorit rahoittaa huviajeluita?

Minulla oli kerran mopedi, jolla ajelin huvikseni. Mopedin kyljessä oli pensa-asemalta saamiani tarroja. Olisiko esimerkiksi essotaijoku voinut tuolloin tarjota edes ilmaiset pensat tai nakitmuusilla. Mitähän jäin paitsi?

Olin minäkin kerran ajamassa mikroautoradalla ja jotain luulen tietäväni vaikka en varmmaan tiedä mitään. Tiedän ainakin sen, että kaarteissa pitää ajaa hiljaa suorilla kovempaa.

Samaan syssyyn: henkilöauton kuljettaja Latvala selviytyi rallisarjassa toiseksi ja ajaa ensi kaudella Volkswagenilla. Ensi kaudella aion seurata silmä kovana volkkarikisoja entisenä VW-kuplan kuljettajana herkeämättä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Muut ovat otsikon ymmärtäneet oikein, että mitalisijojen ratkeaminen jäi viimeiseen osakilpailuun. ;)

Latvala otti muuten MM-pronssia
http://www.wrc.com/results/2012/championship-stand...